Blogg

01.07.2014 09:22

Har inget hänt på nästan ett år? Egentligen händer en hel del men det mesta är alltid i "test-stadiet". Jag kommer dock börja blogga igen om allt som rör Oculus Rift och VR i allmänhet.

Först kan jag berätta att jag beställt DK2 och dessa ska börja skeppas till alla nu i juli. Så just nu är det en olidlig väntan att få hem detta nya mästerverk som innehåller många nyheter.

Förutom HD-OLED skärm med 1080p finns även nyheter såsom "positional-tracking". D.v.s. att man nu kan flytta huvudet framåt, bakåt och åt sidorna. Alla nyheter ska ge mycket mindre risk för illamående.

Läs mer här: www.oculusvr.com/dk2/

27.08.2013 23:50

Provade Minecraft med Oculus Rift. Ett spel jag inte spelar... men när jag trädde in i Minecraft världen var det som en ny värld bokstavligen öppnade sig. Jag gillade det skarpt!

27.08.2013 09:36
Inget illamående, trots jag satt till 02:20 inatt. Testade iof inte hela tiden. Kände en aning aning illamående vid några tillfälle dock.
 
Hade tankat ner i princip allt som finns till OR. Summa:
 
80% skit
15% helt ok
...men 5% var helt sjukt, fantastiskt, himla makalöst!
 
Visst, detta är mer eller mindre en prototyp med en riktigt dålig upplösning: 640x800 pixlar. 
- Men hjärnan kopplar bort pixligheten om ett antal punkter uppfylls...
 

Mindblowing nr 1

Första mindblowing var när jag provade en slags helikoptersimulator. Den hade (nästan) alla rätt.
Att ha rätt är oerhört viktigt när det gäller mjukvara för Oculus Rift. Varför? Läs vidare...
 
Här är några punkter som jag tycker att helikoptersimulatorn uppfyllde: 
 
Stilla
Du startar helt stillastående. Du kan då lugnt titta omkring (röra huvudet) för att orientera dig.
 
Förgrund+Bakgrund
Eftersom du sitter i en cockpits helikopter ser du metallramen i cockpiten nära och allt annat i världen runt dig längre bort. 3D känslan är grym!
 
Kropp 
Konstigt men oerhört viktigt. När jag "satt" i cockpiten och tittade ner såg jag "min" kropp. Hjärnan accepterade den som min direkt... Saknas kropp känns det faktiskt lite wow, på ett negativt sätt...
 
Om man kan röra sig i spelet; gå, springa hoppa är det oerhört viktigt att man har rätt längd! Det märks direkt om man är 2,5 meter eller 0,5 meter lång. Känns helt fel (om man nu inte har den längden själv)
 
Korrekt styrfunktion
Eftersom jag kopplat in min Xbox360-kontroll vill jag kunna använda kontrollen på samma sätt som jag tidigare gjort i spel. Om kontrollen inte funkar som man förväntar sig förstörs upplevelsen mycket eftersom fokus hamnar på "hur fan styr jag?" Du tappar även helt orienteringen och risken för illamående är nära. I helikoptersimulatorn fungerade kontrollen som precis förväntat. 
 
Lagom är bäst 
Vissa demos jag provade var fullsmockade med saker och effekter. Det blir mycket att ta in. Nej, även här gjorde helikoptersimulatorn rätt. Det fanns inte mycket att upptäcka i den världen. Du startade på en plattform i ett hav. Nära dig ett stort krigsskepp och längre bort en liten söderhavsö.
 
Verkligt
Ja, till skillnad mot spel och filmer tror jag att denna upplevelse bör härma verkligheten. När du väl sätter på dig Oculus Riften kommer du nämligen befinna dig i den konstgjorda världen. Din hjärna är därför inställd på att allt ska fungera precis som vanligt... om det inte gör det kommer magen att säga ifrån. I framtiden när folk börjat bli vana med den här typen av upplevelser är jag övertygad om att verkligt inte behöver vara lika viktigt.
- Se bara på filmer. När lejon visades på biografer förr i tiden sprang folk ut ur salongen...
 
Undvika G-krafter
Denna punkt var det enda negativa i helikoptersimulatorn. Så länge jag flög omkring lugnt hade jag inga problem, men när jag dök eller gjorde en häftig sväng kom lite illamående direkt... Kroppen förväntar sig G-krafter och när inga kommer är något fel...
 

Mindblowing nr 2

Mindblowing nr 2 var ett enkelt teknikdemo där det enda som fanns att se var en 3D-inscannad kvinna som stod helt stilla. Ja, hon var naken... Svårt att hitta ord, men ordet kvalité kan vara rätt här. När jag gick fram till "henne" och placerade mitt "ansikte" 3cm från hennes ansikte saknades bara hennes varma andedräkt.
- Så bra och verkligt var det!
 
Det här måste bara upplevas för att förstå hur fantastiskt det faktiskt är...
 
Kommer nu bjuda hem vänner, be dem testa Oculus Rift och filma dem. Så räkna med filmer här...
26.08.2013 18:36

Igår kom den äntligen! Kommer snart med en recension...

23.08.2013 08:35
I veckan påbörjade jag utvecklingen av ett eget spel som riktas främst mot Oculus Rift.
Spelet kommer dock (troligtvis) att släppas i en version som inte kräver Oculus Rift.
 
Räkna med mer info om spelet här på bloggen...
23.08.2013 08:32

Inatt 01:50 fick jag ett mail om att mitt utvecklingskit med Oculus Rift skickats!
De flesta i europa som beställt har sedan fått vänta 7-10 dagar...

20.08.2013 00:00

Då har min order fått status "processing". Vilket betyder att de ska skicka min order nästa gång de skickar iväg ett gäng. När? ja, det undrar jag med...

17.08.2013 13:39

Inatt fick jag ett mail att de "snart kommer skicka" min efterlängtade Oculus Rift. Får se hur länge det tar nu. Jag gissar på 1-2 veckor.

13.08.2013 21:44

När jag var liten skruvade jag isär allt... ville ju vet hur saker fungerar.

<< 1 | 2 | 3 | 4 | 5 >>